Kehala Ringi ajalugu

1989-2003

Teadaolevalt läbis esimene ralliauto Kehala kruusakarjääri 1989. aastal, kui Eesti ja Lääne-Virumaa teedel sõideti NSV Liidu talvised autoralli meistrivõistlused. Ralli ise oli muide ajalooline – esimest korda võis NSV Liidus toimunud võistlusel kasutada võistlusautodel naastrehve. Toonase ralli üheks korraldajaks oli Märt Ots – mees, kes nõukogude ajal ise kõvasti rallit sõitis ja kes hiljem, 2003. aastal, asus korraldama Viru rallit. “Päris kindlasti läbis rada Kehalat – sisse- ja väljapääsud asusid umbes samades kohtades, kus praegugi,” meenutab Ots.

2000. aasta sügisel korraldas tänaseks kahjuks manalamees, endine rallisõitja Priit Kasak Eesti rallisprindimeistrivõistluste etapi, mis algas Vinni ja Kehala karjääri vaheliselt kruusateelt ning jätkus praeguses kompleksis. Võistlejate parkla asus kaasaegse paarisringi kohal ning olemasolev tee kulges muuhulgas ka üle praeguse parima pealtvaatajate ala. “Vaatasime, et maru äge koht võistluse korraldamiseks ja vaatamiseks – raja saab teha n-ö alla auku, pealtvaatajad paigutada kõrgetele kallastele,” meenutas Ots. “Siis meil kompleksi rajamise idee tekkiski.”

2003-2006

Märt Ots ja Priit Kasak kutsusid kolmandaks osanikuks Maaris Švetersi, temagi rallispordiga tihedalt seotud, ja moodustasid spordiklubi KOS. Nimetatud SK ostis Kehala karjääri ja veel natukene maad ümbruskonnast avalikul oksjonil riigilt ära ning mehed hakkasid oma mõtteid ellu viima.

2003. aasta talvel toimusid Kehalas juba jäärajavõistlused, kus sõideti ringil, mis üldjoontes kattus praeguse paarisringiga. Sama aasta kevadel valmis esimene viadukt ja kolmandik paarisringist sai asfaltkatte. Jaanipäeva paiku võõrustas Kehala juba Virumaa rahvarallit – vast valminud paarisringil toimus nimetatud võistluse üks lisakatsetest.

Suve jooksul jõuti veel paigaldada paarisringi piirded ning augustis toimunud Viru rallil oli Kehala paarisring kavas ühe lisakatsena.

Järgnevatel Viru rallidel läbiti Kehalat eranditult igal võistlusel, kusjuures mitte ainult paarisringil, vaid ka Vinnist algaval ja Kantkülas lõppeval lisakatsel.

2006-2011

2006. aasta sügisel sai Kehala autospordikompleksi omanikuks ettevõtja (OG Elektra omanik) ja suur rallispordihuviline Oleg Gross. Ta kaasas ettevõtmisse oma rallisõitjast poja Georg Grossi ning toetudes tuntud ning tunnustatud rallisõitjate soovitusele, hakkas kompleksi laiendama.

Esimesed ümberehitused valmisid 2007. aasta Viru ralliks – paarisringi tehti laiemaks, remonditi viadukt, ehitati mõned täiesti uued teelõigud. Algas ka karjääri ühendusteede (suunduvad Vinni ja Kantküla-Kehala maanteele) renoveerimine ning laiendamine, sest nimetatud teed on kasutusel autoralli kiiruskatsetel. Esimese renoveerimisjärgu läbinud kompleksi avas ei keegi muu kui Markko Märtin, sõites sel puhul läbi spetsiaalselt püstitatud plagu.

2008. aasta Viru ralliks valmis teine viadukt ja selle alla viiv rajalõik. Senisest tublisti kõrgemaks ehitati kompleksi lääneserval asuv trampliin, kus praegu sooritavad võistlusautod ka 50-meetriseid õhulende.

2010. aastal täienes kompleks kolmanda viadukti ning ligi kilomeetrise uue rajalõiguga.

2012. aasta suvel algas suur laienemine – kompleksile lisandusid täiesti uus, 3,4 km pikkune rajalõik, mis asub teisel pool Kantküla-Kehala maanteed, ja jalakäijaile mõeldud kolm silda, mis hõlbustavad pealtvaatajate liikumist ühest vaatamiskohast teise.

EnglishEstonianLatvianLithuanianRussian